Toimintasuunnitelma

1. Yleiset tavoitteet

Isonkyrön Ratsastajien toiminnan tarkoitus on edistää ja ylläpitää ratsastusharrastusta ja hevostoimintaa seuran toiminta alueella siten, että mahdollisimman moni jäsen osallistuisi harraste- ja kilpailutoimintaan omien edellytystensä ja kiinnostuksensa mukaan.

Tarkoituksenamme on tarjota monipuolista ja laadukkaita ratsastusurheiluun ja hevostaitoihin liittyviä palveluja, puitteita ja toimintaa jäsenillemme.

Toimintamme kautta haluamme varmistaa, että hevosta kohdellaan hyvin sen kaikissa käyttötarkoituksissa.

2. Kilpailu- ja valmennustoiminta

Isonkyrön Ratsastajat järjestää kilpailuja koulu- ja esteratsastuksessa seuratasolla sekä hoitokilpailuja, sekä junioreille hevoshullu-kilpailut kaikissa lajeissa. Seuratasolla järjestetään vähintään kolme kouluratsastuskilpailua sekä kolme esteratsastuskilpailua. Molempien lajien yhteenlasketut pisteet ratkaisevat seuranmestarit: pikkujuniorit, juniorit ja seniorit omissa luokissaan.

Seura järjestää koulu- ja estevalmennusta yhteistyössä Mäkelän ratsastustallin kanssa. Valmennusten tarkoitus on edistää valmennettavia eteenpäin, mahdollisuuksien mukaan tasoryhmissä. Lisäksi pidetään jälleen aluelupakoulutus, jos on kiinnostuneita uusia kilpailijoita. Seura kannustaa jäseniään osallistumaan kilpailuihin. Seura palauttaa osan tuotoistaan aktiivisille kilpailijoille siten, että aluekilpailulupa maksetaan niille, jotka edustavat seuraa ainakin kahdessa aluekilpailussa ja kansallinen kilpailulupa niille jotka ovat edustaneet seuraa ainakin yhdessä kansallisen tason kilpailussa. Hakuohjeet laitetaan seuran nettisivuille

3. Seuratoiminta

Seuran edustajat osallistuvat alueen ja liiton järjestämiin koulutuksiin ja muihin tilaisuuksiin. Seura toimii Suomen Ratsastajainliiton alaisuudessa ja on vuonna 2019 yksi Valo ry:n ratsastuksen sinettiseuroista. Seura kannustaa jäseniään myös kouluttautumaan toimihenkilötehtäviin. Seura palkitsee parhaiten alue- ja kansallisissa menestyneet ratsukkonsa vuosittain jaettavilla kunniakirjoilla. Seura pyrkii kohottamaan ratsastusseuransa imagoa kutsumalla vuoden aikana tiedotusvälineitä ja yhteistyökumppaneita tutustumaan seuran toimintaan ja lajiin muun muassa kilpailuiden yhteydessä.

Seurassa kiinnitetään huomiota ratsastuksen turvallisuuteen. Seurassa edistetään ratsastuksen turvallisuutta sekä hyvää hevosmiestaitoa järjestämällä erilaisia tilaisuuksia. Seura toteuttaa myös vanhempainillan, jossa lasten vanhempia tutustutetaan hevosharrastukseen. Seura järjestää talkootoimintaa ja varainhankintaa toimintansa tueksi. Seura osallistuu SRL:n kanssa yhteisiin teemoihin yhteistyössä Mäkelän ratsastustallin kanssa, esim. avoimet ovet, jossa seura pitää puffettia, seuran ja heppakerhon esittelyä. Seura järjestää jäsenilleen retkiä, nimetään vuosittain retkitoimikunta. Seura lisäksi etenee koko ajan ratsastusreittisuunnittelussaan, nimetään myös tätä varten oma toimikunta.

4. Nuorisotoiminta

Seurassa toimii nuorisovastaava. Seuralla on budjetti nuorisotoimintaan. Seura järjestää heppakerhoa Mäkelän ratsastustallilla.  Seura innostaa ja tukee jäseniään osallistumaan ohjaaja koulutuksiin. Seura palkitsee vuoden aikana seuran hyväksi ahkeroineet juniorityötä tehneet kunniakirjalla sekä menestyneimmän junioriratsastajan kummassakin lajissa (este ja koulu). Seura osallistuu koulutuksiin tarkoituksena kehittää seuraa.

Heppakerho: Tarkoitus kehittää kerhoa eri-ikäisille, seura tilaa kerholaisten kansioita uusille kerholaisille, järjestää retkiä, tutustuu myös muihin urheilu lajeihin, järjestää kerholaisille merkkisuorituksia (mm minimerkki). Koulutetaan lisäksi heppakerhon pitäjiä jatkokoulutuksella.

IsRat Youngriders Team: nuorille, jotka ovat jo ylittäneet heppakerhoiän, kohdistettua harrastustoimintaa ohjatusti yhteistyössä Mäkelän Ratsastustallin kanssa.

5. Tallitoiminta

Seura toimii yhteistyössä Mäkelän ratsastustallin kanssa ja järjestää mm. merkkisuorituksia. Vuonna 2019 on tarkoitus maalata yhdessä esteet.

6. Tiedotus ja suhdetoiminta

Seuralla on omat nettisivut, joilla kerrotaan seuran toiminnasta ja ajankohtaisista asioista ja tapahtumista. Tiedottaminen tapahtuu pääosin nettisivujen kautta, kilpailuista ja ajankohtaisista tapahtumista tiedotetaan lisäksi seuran facebook –sivuilla sekä tallin ilmoitustaululla. Tiedonvälityksessä käytetään myös WhatApp –ryhmää ja paikallislehteä.

7. Hallinnollinen toiminta

Yhdistyksen asioita hoitaa yhdistyksen syyskokouksessa valittu puheenjohtaja ja johtokunta. Johtokunta nimittää sihteerin ja muut vastuunalaiset toimihenkilöt.